سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، خونخواهِ [بحقّ] است و خونخواهی [بحق] را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مقالات علمی - دروازه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • بدن را تشبیه به اتومبیل کردیم ، البته موتور اتومبیل براى کار کردن احتیاج به نیرو و انرژى دارد چیزى که به موتور انرژى مى دهد بنزین ، گازوئیل و... است ، همانطوریکه موتور بدون بنزین راه نمى رود اگر بنزین آن هم بیش ‍ اندازه باشد نمى گذارد موتور روشن شود، و از ابتدا زیادى بنزین سبب خاموشى اش خواهد بود.
    و به اصطلاح تا استارت بزنند خفه مى کند، پر خورى در انسان نیز چنین است .
    پرخورى را مى توان ام الامراض یا ریشه بیماریها دانست .
    قرآن مجید در این زمینه چنین بیان مى دارد:
    ((و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین ))(68)
    بخورید و بیاشامید ولى زیاد روى نکنید؛ زیرا خداوند، متجاوزین از حد اعتدال را دوست نمى دارد.
    ما ملاء آدمى و عاء شرا من بطن حسب الآدمى لقیمات یقمن صلبه (69)
    هیچ ظرفى را فرزند آدم پر نکرد که بدتر از ظرف شکم باشد در حالیکه براى ادامه زندگى او چند لقمه کافى است .
    در این سخن زبانهاى پر خورى به طور اختصار گوشزد شده است و اینک تفصیل آنرا مى خوانیم :
    ((الکلیها سم را به شکل مواد نشاسته اى غیر قابل جذب که در الکل ، فراوان وجود دارد بلع مى کنند. و اشخاص پر خور هیدرات دو کربن مواد نشاسته اى را به صورت غذاهاى نشاسته دار و قندى جذب نشدنى وارد بدن خود مى نمایند...
    خطراتى که متوجه پر خورها است کمتر از خطراتى نیست که گریبانگیر الکلیها است . ولى از پر خورها زیاد صحبت و گفتگویى در بین نیست زیرا آن ها افتضاح عمومى بر پا نمى کنند و خانواده خود را سر افکنده نمى سازند. مثل مستها با مامورین پلیس دست به یقه نشده و شبها را در زندانهاى کلانترى به سر نمى برند ولى از طرف دیگر مثل مستان روز به روز خود را فرسوده کرده ، نیرو و نشاط زندگى را بر باد مى دهند و در جوانى خود را به صورت پیران از کار افتاده و بد هیکل در مى آورند در حالى که ممکن است سنى از آنها نگذشته و بیش از ثلث عمر خود را نکرده باشند.
    چه مشکل است اشخاصى که به جاى یک چانه سه چانه روى غبغبشان افتاده و سى یا چهل کیلو پیه و چربى اضافه دارند...
    طبق آمارى که شرکتهاى بیمه عمر در باره اشخاص مختلف بر داشته و همگى آنرا قبول دارند اشخاص پر خور عمر خود را کوتاه مى کنند زیرا هر گره اى که در دور کمر به نسبت دور سینه زیاد شود یکسال از عمر آدمى را کم خواهد کرد چه ، اندازه دور کمر و سینه هر کس ، باید مساول باشد.
    در حال حاضر در تمام کشورهاى مترقى میلیونها نفر مردمى که پر خورى مى کنند یک پیرى زود رس و پر نکبتى را براى خود فراهم مى آورند که دوران آن پر است از بیماریهاى جسمى که به این وسیله با قدمهاى بلند سوى گور خود مى شتابند و سعادت زندگى خود و خانواده خود را تباه کرده و بهترین سالهاى خوشبختى و پر ثمر حیات خود را به باد مى دهند.
    بعقیده من جنون پر خورى و شکم پرستى در دنیاى متمدن امروز به صورت یک بلاى عمومى در آمده است که خطر اجتماعى آن متوجه همه مى باشند.
    بعقیده من چاقى مثل مستى یک نوع بیمارى است که ظاهر زیباى زندگى حقیقى را به صورت زشت و وحشتناکى در مى آورد و اشخاص پر خور با صرف غذاهاى پر چربى و نشاسته دار تازیانه بر مغز و جسم خود زده و قواى دفاعى بدن خود را معدوم مى کنند و بالاخره زمینه تمام بیماریها را در جسم و روح خود فراهم مى آورند))(70)
    پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید:
    ((کسى که کمتر غذا بخورد بدنش سالم و قلبش با صفا است ، و افراد پر خور بدنى مریض و قلبى با قساوت دارند)).
    ((من قل طعمه صح بدنه و صفا قلبه و من کثر طعمه سقم بدنه و قسى قلبه ))(71)
    آدم شکم پرست در اثر پر خورى حس ترحم و صفاى باطن را از دست مى دهد و در مقابل ، قساوت قلب همراه بیماریها نصیبش مى گردد.
    پر خورها علاوه بر آنکه از نظر اقتصادى و جسمى به خود زیان مى زنند، حق دیگران را نیز غصب مى کنند.
    مثلا اگر فرض کنیم غذایى که براى پنج کارگر کافى است یک انسان شکم گنده به تنهایى بخورد در حقیقت حق پنج نفر را گرفته و بلعیده است و تازه با این کار سلامت خود را در معرض انهدام قرار داده یا اگر فرض کنیم نیمى از مردم دنیا پر خور باشند، و نیمى دیگر فقیر و گرسنه ، در حقیقت آنان غذاى گرسنه ها را مى خورند، و در صورتیکه یک سازمان عدالت بر قرار گردد که به پر خورها جیره غذایى بدهد در دنیا هیچ کس از گرسنگى تلف نخواهد شد.
    در روایتى از امام صادق (ع ) مى خوانیم :
    ((...و اقرب ما یکون العبد من الله اذا جاع بطنه و ابغض ما یکون العبد الى الله اذا متلاء بطنه ))(72)
    نزدیکترین حالت بنده به خدا وقتى است که گرسنه باشد و مبغوضترین حالت او وقتى است که شکم خود را پر کرده باشد.
    ولى اگر پرخورى باعث زیان و ضرر باشد از نظر اسلام حرام است چنانکه یکى از فقها و بزرگان اسلام مى فرماید:
    یکره کثرة الاکل و ربما حرم اذ الى الضرر(73)
    پر خورى از نظر شرع ، مکروه و ناپسند است ، و بسا در اثر زیانى که دارد حرام گردد.
    غذاى کافى 
    ممکن است این پرسش بیاید که پس انسان چه مقدار غذا بخورد که رعایت اعتدال کرده باشد؟ زیرا احتیاج به غذا نسبت به اندام و جثه افراد متفاوت است و نیز نسبت به کار و فعالیت آنها کم و زیاد مى شود، مثلا ممکن است 500 غذا براى یک فرد کم باشد در صورتیکه همین مقدار براى فرد دیگرى پر خورى به حساب بیاید. بنابراین نمى توان براى همه مردم مقیاس و اعتدال معینى براى خوردن غذا تعیین کرد.
    اما اسلام برنامه خورک را طورى طرح کرده که براى همیشه طبقات ، دانشجو، کارگر، کار فرما، دانشمند، کشاورز، سیاستمدار، فقیر، غنى ، زن ، مرد، پیر، جوان و کودک مناسب و معتدل است .
    پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید:
    کل وانت تشتهى وامسک وانت تشتهى .(74)
    در حالى غذا بخور که اشتها داشته باشى و هنگامى دست از غذا بکش که هنور اشتهایت باقى است .
    و امام على (ع ) در ضمن سفارشى به فرزندش امام مجتبى (ع ) اینطور مى فرماید:
    لا تجلس على الطعام و انت جائع ، و لا تقم عن الطعام الا وانت تشتهیه .(75)
    بر سفره غذا منشین مگر در حالتى که گرسنه باشى و دست از طعام بر مدار مگر وقتى که هنوز میل به خوردن دارى .
    مشاهده مى فرمائید بهترین مقیاس طبیعى را اسلام اشتهاى افراد قرار داده است که قابل تشخیص براى همه اشخاص است .

    ککمم ::: جمعه 85/8/5::: ساعت 4:0 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    حفظ زیبایى چهره و اندام آن طور که همگان تصور مى کنند، احتیاج زیادی به پرداخت هزینه هاى گزاف ندارد. اگر به ساختار تشکیل دهنده کرم هاى ضدچروک که در فروشگاه ها و داروخانه ها براى حفظ و نگهدارى پوست ارائه مى شوند، دقت کنید متوجه مى شوید که در این کرم ها ترکیباتى به نام کلاژن یافت مى شود، دقیقاً همان چیزى که باعث از بین رفتن چین و چروک و سفت شدن بافت صورت و به اصطلاح جوان شدن پوست مى شود. اما واقعاً این ماده ی موثر که در ترکیبات اغلب کرم هاى معجزه آسا یافت مى شود، چیست و چه نقشى در پوست دارد. ادامه مطلب...

    ککمم ::: چهارشنبه 85/8/3::: ساعت 4:42 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    در ایران باستان حجامت و مشت و مال به جاى طب سوزنى به کار مى رفت و چنانچه گفتیم اطبا از فرو بردن سوزنهاى آلوده در بدن خوددارى مى کردند.
    اصول طب سوزنى و حجامت از آنجا گرفته شد کهادامه مطلب...

    ککمم ::: شنبه 85/7/29::: ساعت 5:12 صبح
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 8
    کل بازدید :70055

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مقالات علمی - دروازه

    >>لینک دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<