سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمن ـ]
حجامت و مشت و مال - دروازه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در ایران باستان حجامت و مشت و مال به جاى طب سوزنى به کار مى رفت و چنانچه گفتیم اطبا از فرو بردن سوزنهاى آلوده در بدن خوددارى مى کردند.
    اصول طب سوزنى و حجامت از آنجا گرفته شد که در عصر قبل از تاریخ متفکران متوجه شدند که وقتى سربازى در میدان جنگ مورد اصابت سنگ یا چاقو و شمشیر قرار مى گیرد و زخمى برمى دارد به علت همین زخم بسیارى از بیماریهاى او بهبود مى یابد. این کشف بزرگ به آنها آموخت که با فروبردن سوزن و تیغ زدن مى توان برخى از امراض را شفا بخشید و به همین علت دو هزار و ششصد سال قبل از میلاد مسیح سوزن هاى فلزى و شاخ ‌هاى حجامت در چین و ایران وارد اصول تداوى گردیدند.
    پزشکان جدید فلسفه حجامت را گرفتن خون و جلوگیرى از فشار زیاد آن مى دانند در صورتى که حقیقت چیز دیگرى بود و کاملا با طب سوزنى که در پشت دیوار عظیم چین معمول بود ارتباط و شباهت داشت .
    چینى ها در بدن انسان ششصد نقطه ى اسرارآمیز پیدا کرده بودند و اطباى سنتى ایران نیز نقاط متعددى از بدن را براى حجامت پیدا کرده و هر ناحیه را براى معالجه یک مرض مخصوص حجامت مى کردند. این روش که در ایران قبل از اسلام معمول بود پس از ظهور اسلام همچنان برقرار ماند و قسمتى از دستورات آن وارد کتب مذهبى گردید و ما امروز مى توانیم قسمتى از آنرا در کتاب طب الرضا که منسوب به امام هشتم است مطالعه نماییم .
    طبق مندرجات طب الرضا حجامت نقره را براى سنگینى سر سودمند مى دانستند.
    نقره حفره ى کوچکى است که در بالاى ستون فقرات در پشت گردن قرار دارد و فاصله آن با ستون فقرات تقریبا چهار انگشت است .
    علاوه بر حجامت مشت و مال گردن و ماساژ اطراف این حفره جهت درمان سردرد هم مفید بود، و حجامت احذعین ناراحتیهاى چشم و صورت را درمان مى کند و به جریان خون در عضلات سر آرامش مى بخشد.
    احذعین دورگى هستند که در پشت گردن به چپ و راست کشیده شده اند براى درمان جوشهاى دهان و لثه حجامت را در زیر چانه انجام مى دادند، حجامت در محل معروف به حجامتگاه که بین دو کتف در پشت قرار دارد براى نجات انسان از خفقان و تنگى نفس و التهاب بود مخصوصا التهابى که نتیجه ى امتلاء معده و زیادى حرارت بدن باشد.
    حجامت بر روى ساق هاى پاها براى عوارض امعاء و دردهاى کلیه و اختلال مثانه و رحم و خونریزى رحمى زیاد توصیه و تجویز مى شد این نوع حجامت براى درمان کورک ها و دملهاى جلدى هم نافع بود، در طب الرضا آدابى براى حجامت مى بینید که مربوط به تمیز کردن و ضد عفونى کردن با عطریات و مواد ضدعفونى کننده است .


    ککمم ::: شنبه 85/7/29::: ساعت 5:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4
    کل بازدید :70090

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    حجامت و مشت و مال - دروازه

    >>لینک دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<