سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و به سوی محبّتت، راهی آسان برایم بگشا که بدان، برایم خیر دنیا و آخرت را کامل گردانی . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعا ـ]
پاییز 1385 - دروازه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • بعد فقهی رشوه
    معانی لغوی رشوه در کتب لغت
    فرهنگ فارسی:

    رشوه: به کسر راء و فتح و ضم آن و فتح واو صحیح بوده، ولی معمولا به ضم راء و کسر آن در کتب لغت، ثبت و ضبط شده و کلمه‌ای است عربی از نوع اسم که جمع آن رُشاء یا رِشاء است.
    (رْ ـ رُ یا رِ، شْ، وُ)
    رشوه: آنچه به کسی بدهند تا کاری برخلاف وظیفه خود انجام دهد، یا حق کسی را ضایع و باطل کند یا حکمی برخلاف حق و عدالت بدهد. در فارسی «پاره» وب «بُلکَفْد» و «َُبلکَفْت» نیز گفته می‌شود.ادامه مطلب...

    ککمم ::: پنج شنبه 85/8/25::: ساعت 6:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    «یوگنی پریماکف»، نخست‌وزیر سابق روسیه و از افسران «KGB» در زمان شوروی سابق بوده که در پوشش خبرنگار فعالیت می‌کرده و به تدریج، در سیستم شوروی سابق و روسیه رشد کرده و تا نخست‌وزیری هم ارتقا یافته است. او از دوستان صدام حسین به شمار می‌رفته و به تازگی در کتاب خاطرات خود، ناگفته‌هایی از صدام و جنگ عراق را منتشر کرده است.

    او در این کتاب با نام «خاورمیانه در جلوی راهروها و پشت آنها» می‌نویسد: رهبران اتحاد جماهیر شوروی سابق، به دلیل عدم اطلاع از جنگ عراق علیه ایران، به وسیله سفیر خود، به مقامات تهران پیشنهاد کمک‌های نظامی دادند تا نارضایتی خود را از اقدام صدام حسین (حمله علیه ایران در آغاز دهه 80 میلادی) نشان دهند.

    پریماکوف توضیح می‌دهد: صدام بدون این‌که حکام شوروی را از تصمیم خود آگاه سازد، جنگ علیه ایران را آغاز کرد، حال آن‌که‌ «الکساندر بارکوفسکی»، سفیر وقت شوروی در بغداد، اطمنیان داده بود که عراق، هیچ نقشه‌ای برای حمله به ایران در آینده در سر ندارد.

    وی می‌افزاید: برای همین، مسئولان شوروی از عراق خواستند که فورا عملیات نظامی را متوقف سازد و با رد این خواسته آنان از سوی صدام، تصمیم گرفتند از ارسال اسلحه به عراق خودداری کنند؛ این کار تا زمان اقدام تهران به مقابله نظامی و نزدیک شدن آن به بغداد، ادامه یافت.

    وی ادامه داد: فرماندهی شوروی، رفتار صدام را اقدامی برای درگیر ساختن مسکو در یک ماجراجویی حساب‌نشده ارزیابی می‌کرد، به ویژه زمانی که پس از آغاز جنگ با ایران، خواهان دوستی با واشنگتن شده و شروع به ایجاد روابط با آن کرده بود.

    وی گفت: ریگان، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دستور فرستادن سلاح به عراق را صادر کرد. در حالی که سازمان اطلاعات آمریکا، اطلاعاتی در مورد تحرکات نیروهای ایرانی، در اختیار صدام می‌‌گذاشت. این همکاری تا زمان بمباران نیروگاه‌های هسته‌ای عراق از سوی هواپیماهای اسرائیلی و پیشرفت آن تا خروج عراق از لیست کشورهای موافق تروریسم در سال 983، و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ـ که در سال 1967 قطع شده بود ـ ادامه یافت.

    پریماکوف، مطمئن بود که ایالات متحده آمریکا تا اندازه زیادی بر شکل‌گیری بعد روانی شخصیت صدام تأثیر گذاشت، به گونه‌ای که وی معتقد بود، به دلیل اصرار آمریکا برای برقراری توازن قوا در منطقه خلیج فارس، آمریکا تلاش نخواهد کرد وی را برکنار کند، حتی اگر او علیه منافع آنان عمل کند.

    همچنین به اعتقاد وی، آمریکا تأکید بر برابری ایران با عراق را دارد و سرانجام تأکید بر عدم تضعیف عراق، البته تا وقتی که نظام اسلامی دشمن آمریکا در تهران برپاست و سپس آخرین فرصت‌ها را نیز از دست داد.

    پریماکوف بر این باور است که صدام، در بحران اشغال کویت و بحران‌های بعدی با کمیته بازرسی سازمان ملل در مورد سلاح‌های کشتارجمعی در عراق اصرار داشت که چیزی او را نجات خواهد داد و آمریکا آن‌قدر پیش نخواهد رفت که در یک عملیات نظامی، رژیم وی را نابود کند.

    وی افزود: سه هفته پیش از آغاز جنگ، یعنی در در سال 2003 به درخواست پوتین، روسیه پیشنهادی به صدام داد که شامل کناره‌‌گیری او از قدرت و اجرای انتخابات در عراق به منزله آخرین فرصت برای جلوگیری از اقدام آمریکا به حمله علیه عراق بود که آن هم از سوی صدام رد شد.

    پریماکف با حالت تمسخر می‌گوید: صدام از این زندگی هیچ چیز نیاموخت، حتی پس از سقوط رژیم بعثی و به زندان افتادن. او معتقد بود تنها حاکمی است که می‌تواند در برابر ایران ایستادگی کند و خواسته‌های آمریکا را برآورده کند.

    پریماکوف در کتاب 377 صفحه‌ای خود، پدیده قومی‌گرای عربی و علل ناکامی آن را نوشت. وی تلاش کرد تا اشکال‌های سوسیالیسم عربی و کشمکش کشورهای بزرگ را درمان یا برطرف کند. وی، تاریخ تروریسم اسرائیلی در فلسطین و کشورهای عربی و واکنش‌های نظامی از سوی فلسطینی‌ها را نیز در کتاب خود آورده و تأیید کرده است که «جمال عبدالناصر»، نباید از تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای رویارویی اعراب با اسرائیل استفاده می‌کرد.

    وی از ارتباط مخفی و محرمانه بین جمال عبدالناصر و نخست‌وزیر اسرائیل، «موشه شاریت» که در سال 1954 به قدرت رسید، پرده برداشته و اشاره می‌کند که بین این دو مرد، ‌نامه‌های خالی از عواطف، ولی مؤدبانه ردوبدل شده بود. وی افزود که «لانون»، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان و فرمانده ستاد مشترک، «موشه دایان»، تلاش‌های شاریت برای نزدیکی با جمال عبدالناصر را ناکام ساختند.

    منبع بازتاب



    ککمم ::: سه شنبه 85/8/23::: ساعت 4:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:


    4 - بیمارى دیگرى به نام ((echinococcosemu11itocutaire)) 
    میکرب این بیمارى به وسیله ((سگ )) در انسان به وجود مى آید، و تولید بحرانهاى سکته ، سر گیجه ، و صداع مى کند؛ این بیمارى در انسان 69 در صد به کبد حمله مى کند و 11 در صد به اعضاى سفلى و 8 در صد به پوست و عضلات ، و خلاصه به کلیه ، طحال و مغز سرایت مى نماید.
    5 - سرایت سل  ادامه مطلب...

    ککمم ::: یکشنبه 85/8/7::: ساعت 6:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    یک اتومبیل را در نظر بگیرید، چراغها، بوق ، حرارت بخارى ، حرکت و سرعت سیر و حتى شیشه پاک کن هاى آنرا نیز بیاد بیاورید حالا فکر کنید که این اتومبیل را چه نیرویى به راه مى اندازد و با کدام نیرو چراغها آن روشن مى شود و نیز کدام نیرو به آن سرعت مى دهد. بعد از مطالعه به این نتیجه مى رسید که همه کارها از موتور است ، موتور است که ایجاد انرژى و برق و حرارت مى کندبیان دلایل...

    ککمم ::: پنج شنبه 85/8/4::: ساعت 10:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    استمنا یعنى انسان با خودکارى کند که از او منى بیرون بیاید، که به اصطلاح فارسى به آن ((جلق )) گفته مى شود، از نظر اسلام این کار حرام است ؛ و اگر کسى روزه باشد روزه اش باطل مى شود، شخصى از حضرت صادق (ع ) از این عمل نامشروع سئوال کرد. حضرت فرمود: هنگامى است بزرگ و کسى که مرتکب این کار زشت مى شود همانند کسى است که با خود ازدواج کند، و اگر من بدانم کسى با خود این عمل را انجام مى دهد با او غذا نخواهم خورد، آن شخص سپس به آن حضرت گفت آیا از قرآن مجید دلیلى بر حمت این کار وارد شده ، حضرت این آیه را قرائت فرمودند.(55)ادامه مطلب...

    ککمم ::: سه شنبه 85/8/2::: ساعت 10:0 صبح
    موضوعات یادداشت:

      زیانهاى این گوشت منحصر به جنیه هاى بهداشتى نیست بلکه از جهات اخلاقى نیز قابل توجه است که به مناسبت این کتاب فقط از جنبه غذایى آن بحث مى شود. قرآن مجید در باره گوشت این حیوان فرموده است :
    ((انما حرم علیکم المیتة و الدم و لحم الخنزیر))(45)
    خداوند مردار و خون و گوشت خوک را بر شما حرام کرده است ...
    یک معجزه 
    مطالعات دانشمندان بعد از قرنها درباره این حیوان ، و پیدا کردن چندین نوع میکرب در گوشت آن یک نوع معجزه قرآن مجید است که از قرن ها قبل خوردن گوشت خوک را حرام فرموده است .
    کرم تریشین ادامه مطلب...

    ککمم ::: دوشنبه 85/8/1::: ساعت 5:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

     (خون ، مایع سرخ رنگى است که در تمام رگها جریان دارد و بدن به وسیله آن تغذیه مى شود طعمش اندکى شور و داراى بوى مخصوص ؛ و مرکب از گلبولهاى سفید و سرخ و پلاسما مى باشد مقدار آن در حیوانات پستاندار یک سیزدهم وزن بدن آنها است انسانى که وزن بدنش 65 کیلوگرم باشد، تقریبا 5 کیلوگرم خون دارد. در هر میلیمتر مکعب خون 5 میلیون گلبول سرخ وجود دارد))(36)
    خوردن خون و مردار در اسلام ممنوع اعلام شده استادامه مطلب...

    ککمم ::: یکشنبه 85/7/30::: ساعت 1:0 عصر
    موضوعات یادداشت:

    از چیزهایى که آشامیدن آن ممنوع اعلام شده شراب است که در قرآن چنین مى خوانیم :
    انما یرید الشیطان ان یوقعبینکم العدواة و البغضاء فى الخمر و المیسر و یصدکم عن ذکر الله و عن الصلوة فهل انتم منتهون (19)
    شیطان خصومت و دشمنى را به وسیله شراب و قمار در میان شما قرار مى دهد، و شما را از نماز و یاد خدا باز مى دارد.
    و در جاى دیگر مى فرماید: ((شراب و قمار و بتها پلیدند و از اعمال شیطانند از آن اجتناب کنید))(20) زیانهاى همه جانبه شراب به قدرى زیاد است نه :
    رسول اکرم آنرا ریشه جنایات و زشتیها معرفى فرمودند.
    بیان دلایل علمی در ادامه...

    ککمم ::: شنبه 85/7/29::: ساعت 4:7 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

       1   2      >
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 14
    کل بازدید :70061

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    پاییز 1385 - دروازه

    >>لینک دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<