سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بیش از آن است که به شماره آید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
صبر کنیم تا گرسنه شویم ! - دروازه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • غذا خوردن بدون اشتها زیانهایش کمتر از پر خورى نیست ، به همین جهت اسلام هر جا میزان و مقدار خوراک را معین نموده ، همانجا نیز از خوردن با اشتها، سخن گفته چنانکه قبلا نقل شد.
    استفاده از غذاى مجدد قبل از آنکه غذاى سابق هضم شده باشد عواقبى وخیم تر از پر خورى خواهد داشت در روایتى است که خوردن غذا قبل از هضم غذاى اول ، سبب ایجاد دردهاى شدید است .
    ((الداء الدوى ادخال الطعام على الطعام ))(76)
    بعضى در غذا خوردن به فکر میل و و اشتها نیستند که بلکه هر وقت سفره آماده شد و همگى به دور آن نشستند شروع به خوردن مى کنند، و هیچ توجه ندارند که این سفره با غذاهاى رنگارنگش با توجه به اینکه معده آنها پر است آیا مناسب با وضع مزاج و معده آنها هست ؟ همانطوریکه قبل از هر کار بایستى در باره عواقب آن فکر کرد، در غذا خوردن نیز باید بیش از سایر کارها دقت پیامبر اسلام مى فرماید:
    الا کل على الشبع یورث البرص (77)
    خوردن غذا در اوقاتى که انسان سیر است باعث بیمارى برص است (برص ‍ لکه هاى سفیدى است که روى پوست بدن ظاهر میشود)
    تند خورى 
    غذایى که ما میل مى کنیم ، مراحلى را طى مى کند اولین مرحله آن دهان است .
    غذا در دهان از جهت مزه و خارج ساختن اجزاء مضر و غیر مناسب مانند: استخوان ، سنگ و... و نرم کردن و جویدن ، کنترل و بازرسى مى شود، بنابراین تند خوردن به معنى کنترل نکردن غذا است ، کسانى که با عجله غذا مى خورند علاوه بر آنکه به خوبى از مزه غذاها لذت نمى برند زیانهایى خواهند دید.
    ((نباید فراموش کرد غذایى که به تندیى و سرعت بلعیده شود نمى تواند در معده به راحتى و آسانى با مواد تخمیرى قابل حل ، مخلوط شده و هضم گردد و در نتیجه تولید اختلال کرده و شکم درد و عوارض دیگر دستگاه هاضمه پیش مى آید))(78)
    در برنامه غذایى اسلام ، جویدن غذا یکى از شروط اساسى غذا خوردن است على علیه السلام ضمن سفارشى به فرزندش امام حسن (ع ) مى فرمود: جود المضغ (79)
    غذا را نیکو بجو،
    ((دهان ، گمرک خانه معده شماست ؛ و در این جا است که مامورین گارد سر حدى هر غذائى را تفتیش مى کنند، اخلال گران را توقیف مى کنند و به زندان مى فرستند، و واردین را راهنمایى مى نمایند.
    براى آنکه از خوردن غذا بیشتر لذت ببرند، تا مى توانید لقمه را در دهان معطل کنید یعنى خوب آن را بجوید و با آب دهان مخلوط کرده و با تاءنى فرو برید. اگر لا بلاى لقمه شما سمى باشد یا غذاى ناسازگارى وجود داشته باشد فورا مامورین گارد سر حدى به سلطان غدد که در مغز قرار دارد اطلاع مى دهند او فورا دستورات لازم را به سایر غدد براى دفع شر آن خواهد داد.
    غذاى نجویده زحمت معده را زیاد مى کند و غدد هاضمه را خسته و ضعیف مى سازد و گفته کسانى که پیرى را از فرسودگى غدد مى دانند جامع عمل مى پوشاند. در اینجا است که معده ، متعفن مى شود و میکروبهاى گندزا که عامل دیگر پیرى مى باشند میدان براى خود نمایى پیدا مى نمایند. عیب دیگر غذاى نجویده این است که مقدارى از مواد نشاسته اى مستحیل وارد معده مى شوند و به جاى هضم ، با زحمت دفع مى گردند. و از غذا حداکثر استفاده را نمى توان برد))(80)
    بعضى از دانشجویان یا کارگران به واسطه اشتغالات زیاد، فرصت بیشترى براى جویدن خوب ندارند و ممکن است همه غذا خوردن آنان بیش از پنج دقیقه طول نکشد، آنها خیال مى کنند با این تند خورى وقت گرانبهاى خود را از دست نداده و به شکم پرستى نپرداخته اند در صورتیکه با این کار علاوه بر ضربه اى که به سلامتى خود زده اند به یقین مى توان گفت که از عمر طولانى و وقت عزیز خود کاسته اند امام ششم (ع ) مى فرمودند:
    اطیلوا الجلوس الموائد فانها ساعة لا تحسب من اعمارکم (81)
    ((غذا خوردن را طولانى کنید (آهسته آهسته و خوب بجوید) زیرا لحظات آن از عمرهاى شما بحساب نمى آید))
    این سخن کوتاه با یک محاسبه دقیق ، مطالب ارزنده بهداشتى را به ما آموخته است .
    در این روایت آنات جویدن غذا را جزء عمر ما به حساب نیاورده است :
    دلیلش هم این است که وقتى ما در غذا خوردن عجله نکنیم و خوب غذا را جویده و نرم نمائیم فشار زیاد به معده و سایر دستگاههاى گوارشى وارد نمى شود. در نتیجه هاضمه ، سالم و قوى مى ماند. هاضمه سالم باعث عمر طولانى توام با نشاط بیشتر و نیروى کاملتر است روى این حساب اگر یک کارگر به جاى 5 دقیقه ، بیست دقیقه از وقت خود را صرف خوردن غذا بکند پانزده دقیقه وقت اضافى مصرف کرده ولى در مقابل این پانزده دقیقه به اندازه 45 دقیقه بر عمرش افزوده شده زیرا دستگاه گوارش او ضربه ندیده و به آسانى به کار خود ادامه داده است ، و اگر ما براى 15 دقیقه در هر وعده غذا خوردن ، 45 دقیقه عمر اضافه تصور نمائیم به این نتیجه مى رسیم : بهر مقدار که براى غذا خوردن طول داده شود از عمر به حساب نیامده است .

    ککمم ::: سه شنبه 85/8/2::: ساعت 7:0 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4
    کل بازدید :70090

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    صبر کنیم تا گرسنه شویم ! - دروازه

    >>لینک دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<