سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آگاهترین مردم به خود، بیمناکترین آنها از پروردگارش است [امام علی علیه السلام]
چرا سگ نجس است؟ - دروازه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • یکى از مسائل بدیهى بین مسلمانان ، نجاست سگ و نهى از نگهدارى آن در مواقع غیر ضرورى در خانه ، و اجتناب کردن از ظرفى است که آن را لیسیده است ، البته خدمات این حیوان به انسانها، از نظر اسلام نادیده گرفته نشده ، و براى سگهایى که پاسدارى مى کنند و سگهاى شکارى ارزش قائل شده و به طورى که اگر سگ گله یا سگ زراعت دیگرى را نابود کند باید این خسارت را جیران کند(49) و نیز در بسیارى از کلمات پیشوایان دینى ، از صفات خوب آن حیوان ، مانند وفادارى ، و هوشیارى تعریف شده ولى به خاطر جنبه هاى بهداشتى از نگهدارى آن در منزل ، جلوگیرى شده ، زیرا به وسیله این حیوان امراض بسیارى به انسانها سرایت مى کند.
    روش نگهدارى سگ  
    اگر کسى در صورت ضرورت خواسته باشد آن را در خانه نگهدارى ، طبق دستور اسلام بایستى کلبه جداگانه در یک طرف منزل بنا کند، که زندگى آن حیوان از اهل منزل جدا باشد.
    عن ابى عبدالله (ع ) قال : لا تمسک کلب الصید فى الدار الا ان یکون بینک و بینه باب ))(50)
    امام ششم (ع ) فرمودند: سگ شکارى (51) را در خانه ات نگهدارى مکن مگر اینکه بین تو و او درب دیگرى باشد.
    کنایه از اینکه خانه اى جداگانه براى سگ خودت بساز که زندگى آن و تو با هم نباشد.
    انواع بیماریها 
    بیماریهایى که ممکن است از سگ به انسان منتقل شوند از این قرارند:
    1 - امراض جلدى  
    ((جرب )) و ((کچلى ))، و سایر امراض جلدى و نیز انواع شپش و پشه در ((سگ )) فراوان است ، ((سگ )) بدن خود را که مملو از میکرب است با دهان مى لیسد، و میکربهاى مختلف روى زبانش جمع مى شود. سپس زبان خود را به کاسه و کوزه و پرده و فرش مى زند؛ به بدن و دست ارباب خود زبان مى زند و به این وسیله میکروبها را منتقل مى نماید.
    2 - هارى  
    بیمارى هارى در ((سگ )) در روزهاى اولیه بسیار مخفى است ؛ ولى کم کم ظاهر مى شود، و اگر جلوگیرى از میکرب نشود و به وسیله ((سگ )) وارد بدن انسان شود. پس از مدتى در حدود چهل روز، انسان را به فجیع ترین وضعى مى کشد.
    50
    3 - کرم کدوى سگ  
    ((کیست هیداتیک )) از نوعى کرم کدو به وجود مى آید، بیمارى مخصوصى که ازاین کرم پیدا مى شود ((اکینو کوک )) نامیده شده علامت این بیمارى در سگ سرگیجه و دوران است ، روى هیمن اصل اروپائیان این مرض را ((tournis)) مى گویند به معنى ((دوران )).
    تنیاى ((سگ )) بیشتر به قصابها؛ چوپانها؛ و کسانى که ((سگ )) در منزلشان و درون زندگیشان زندگى مى کند حمله مى کند.
    این کرم سه تا چهار میلیمتر طول دارد، و از سه تا چهار حلقه مرکب شده ، جدار بیرونى آن مرکب از قلابهایى چند است ، ابتدا وارد روده مى شود، بعدا ممکن است داخل کبد و ریه ، پوست و کلیه و غیره گردد؛ این بیمارى تولید دردهاى سخت مى کند، و اگر به وسائل جراحى ریشه آنرا را از اعضاء نامبرده بیرون نکشند، به مرگ مى انجامد.
    تنیاى ((اکینوکوک )) کوچکترین تنیاها است ، هر وقت بحد رشد برسد. حلقه آن جدا شده با تخمهایى که در آنست (هر حلقه 400 تا 800 تخم دارد) بوسیله روده ها دفع مى شود.


    ککمم ::: چهارشنبه 85/8/3::: ساعت 6:0 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 3
    کل بازدید :70096

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    چرا سگ نجس است؟ - دروازه

    >>لینک دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<